استراتژی های بازاریابی

استراتژی های بازاریابی

در کل شرکت ها سه استراتژی فروش را می توانند در بخش های مختلف بازار برای محصولات خود اتخاذ نمایند که به شرح ذیل هستند:

1.بازاريابي يكنواخت
شركتي این نوع استراتژی را انتخاب می کند که معمولا با یک نوع محصول می خواهد وارد کل بازار شود و بخش خاصی از بازار مد نظر ندارد. با نادیده گرفتن بخشهای مختلف بازار محصولی را وارد بازار می کند که نیاز عموم است،بنابر این محصول خود را به گونه ای طرح ریزی می کنند که مورد توجه عده زیادی از خریداران باشد و در تبلیغات و توزیع به صورت انبوه عمل می کنند.
صرفه جویی در هزینه ها از ویژگی های این نوع استراتژی می باشد. هر چه نوع محصول محدودتر باشد، شركت مي‌تواند در هزينه‌هاي توليد، انبارداري و همچنين حمل و نقل صرفه جويي بيشتري نمايد. شركتي كه از نظر برنامه‌هاي تبليغاتي به صورت يكنواخت عمل مي‌كند، هزينه‌هاي كمتري را صرف كرده و همچنين در هزينه‌هاي برنامه‌ريزي، تحقيقات بازاريابي و مديريت محصول نيز كاهش هزينه خواهد داشت.

در مورد اين استراتژي اتفاق نظر وجود ندارد. شرکت با مسائل زیادی روبه رو خواهد شد اگر به هنگام عرضه يك محصول که به وسيله آن نيازهاي همه مشتريان را ارضا نمود.یکی از دلایل آن این است که در صورت استفاده چندين شركت از این استراتژی، رقابت شديدي به وجود خواهد آمد بدین ترتیب در بازارهاي كوچكتر رضايت كمتري حاصل خواهد شد. نتيجه نهايي اين است كه به دليل هزينه بالاي رقابت،‌ امكان دارد بخشهاي بزرگتر بازار از سودآوري كمتري برخوردار باشند.

البته به این نکته باید توجه داشت كه بخشي از محصولات هستند كه تقريباً پاسخگوي نيازهاي همه اقشار جامعه مي‌باشند. اين گونه محصولات در صنايع غذايي بسيار متداول هستندبرای نمونه نان،شکر،نمک از این دست محصولات هستند.

2.بازاريابي متمايز
شركتي كه از بازاريابي متمايز  (يا چندگانه) استفاده مي‌كند با تقسیم بازار به بخش های مختلف برای هر بخش، محصول خاصی را طراحی کرده و برنامه ریزی جداگانه ای جهت بازاریابی هر بخش می کنند. هدف از اتخاذ این نوع استراتژی این است که شرکت در هر بازاری از یک پایگاه محکم برخوردار شود و در هر بازاري داراي شهرت نيكو شده و مشتريان نسبت به محصولات يا خدمات آنها وفادار گردند و مجموعه‌اي از محصولات مورد نظر گروههاي مختلف را عرضه نمايند، به این ترتیب فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهند.
اصولاً بازاريابي متمايز یا چندگانه باعث مي‌شود كل فروش در مقايسه با بازاريابي يكنواخت افزايش يابد . در زمان كنوني تعداد زيادي از شركتها اين استراتژي را در پيش گرفته‌اند. البته شایان ذکر است که بازاريابي‌هاي متمايز يا چندگانه باعث افزايش هزينه‌ها خواهد شد. ارائه محصول باب طبع مشتريان هر بخش از بازار نیازمند تحقيقات بيشتر، فعاليتهاي مهندسي و سایر كارهاي هزينه‌بر است. معمولاً هزينه‌هاي توليدی از ده نوع محصول بسيار بيشتر از هزينه توليدی از يك نوع محصول خواهند شد. ارائه برنامه‌هاي بازاريابي متفاوت براي بخشهاي جداگانه نیز نیازمند هزينه‌هاي اضافي است كه بايد براي تحقيقات بازاريابي، پيش‌بيني و تجزيه‌ و تحليل فروش، برنامه‌ريزي جهت ترويج و گسترش و مديريت توزيع به مصرف برسد.تلاش در تامين نيازهاي بخشهاي مختلف بازار و انجام دادن تحقيقات متفاوت باعث صرف هزینه مي‌شود. بنابراين شركت بايد بتواند فروش خود را بالا ببرد تا هزينه‌هاي اضافي ناشي از استفاده از استراتژي بازاريابي چندگانه، جبران شود.

3.بازاريابي متمركز
این نوع استراتژی مناسب شرکت هایی است که منابع محدودی دارند و یا فعالیت های تجاری خود را تازه شروع کرده اند و سعی در تثبیت وضع خود و به دست آوردن جایگاهی در برابر شرکت های رقیب می باشند.در این روش شركت به جاي اينكه به دنبال سهم بخش كوچكي از يك بازار بزرگ باشد مي‌كوشد بخش بزرگي از يك يا چند بازار كوچك را به خود اختصاص دهد.

شركت از طریق بازاريابي متمركز مي‌تواند در بخشهايي از بازار يا خرده‌بازارها جايگاه خوبي به دست آورد. زيرا در مورد نيازهاي مشتريان اطلاعات بيشتري به دست مي‌آورد و در اين زمينه كاري مشهور مي‌گردد. با انتخاب صحیح بخش مورد نظر ، شركت مي‌تواند از نرخ بازده سرمايه بالايي برخوردار شود. از سوي ديگر بازاريابي متمركز مستلزم ريسك بيشتري است. امكان این که شركتهاي رقيب و قدرتمند وارد همان بخش از بازار شوند وجود دارد. از اين رو بهتر است شركتهايي كه قصد استفاده از بازاريابي متمركز را دارند در چند بخش كوچك شروع به كار نمايند.